Każdy w życiu popełnia większe, czy też mniejsze błędy i może wydać się Wam to głupie, ale to dobrze, ponieważ na błędach człowiek się uczy! Jednak źle jest wtedy, gdy ktoś popełnia stale te same błędy, nie wyciągając z nich żadnego wniosku.
Często, właśnie w branży nieruchomości można zaobserwować tę zawiłość, czyli sukcesywne popełnianie tych samych błędów…

Dlatego niezależnie czy to Ty sam sprzedajesz swoją nieruchomość, czy korzystasz z usług pośrednika lub agencji nieruchomości – zapoznaj się z 4-rema najpopularniejszymi błędami, by nie wpaść w spiralę niepowodzeń!

4 najbardziej popularne błędy, utrudniające sprzedaż nieruchomości

Błąd I: Zła – nieadekwatna wycena nieruchomości

Często podczas wyceny nieruchomości, sugerujemy się tylko tym, jak inni wycenili podobne lokale. W związku z tym, pierwszym naszym krokiem jest przeglądanie ofert podobnych nieruchomości do naszej w różnorodnych serwisach internetowych. Co gorsza robią tak nie tylko właściciele lokalu, ale także pośrednicy nieruchomości!

Zgodzić się trzeba z tym, że jest to najszybszy sposób na wycenę nieruchomości, jednak równocześnie często też bardzo zły sposób. Nie zawsze ta sama powierzchnia, ilość pokoi, lokalizacja, a nawet nierozmieszenie pomieszczeń odzwierciedla sam charakter nieruchomości. Wpływa na to również wiele innych kwestii i rzeczy, więc nie traktujmy tego jako wyroczni, a bardziej jako jakiś punkt odniesienia.

Efektem dopasowywania i porównywania się do innej nieruchomości, która wydaje nam się podobna oraz określanie względem niej wartości naszej nieruchomości jest dużym błędem i bardzo często jest tak, że znacznie przeszacowujemy jej cenę w dwóch kierunkach, zarówno za bardzo ją zawyżając, jak i zaniżającej jej wartość.

Należy też wziąć pod uwagę fakt, że to czas na rynku nieruchomości się bardzo liczy. Im dłużej oferta sprzedaży naszego mieszkania jest dłużej dostępna, tym jej zainteresowanie spada, a w związku z tym cena.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że wycenić nieruchomość nie jest lekko, dlatego tym bardziej warto skorzystać z oferty kompetentnych, podkreślam kompetentnych i znających się na tym ludzi. Cena sprzedawanego przez Ciebie mieszkania, czy też domu musi być na tyle wypośrodkowana, by zachęcała do kupna, lecz także odpowiednia do jej rzeczywistej wartości i Twojej satysfakcji.
Dobry agent nieruchomości powinien także zaproponować Ci rozwiązania, które mogą pozytywnie wpłynąć na sprzedaż nieruchomości – jej czas oraz cenę.

Aby dobrze określić cenę:

  • sprawdź ceny podobnych ofert nieruchomości w tej samej okolicy, jednak niech będzie to dla Ciebie orientacją, a nie podstawowym wyznacznikiem ceny;
  • zwróć się do doradcy finansowego, notariusza bądź profesjonalnego i doświadczonego pośrednika nieruchomości;
  • możesz także skorzystać z baz urzędów miasta.

Błąd II: Zła strategia sprzedaży lub jej brak

Błędy popełniane podczas sprzedaży nieruchomościMoże wydaje Ci się to dziwne, ale sprzedaż nieruchomości również musi być przemyślana. Nie możesz do niej podejść bez żadnego planu, strategi działania i odpowiedniego przygotowania… To jakby nie było produkt jak każdy inny, który trzeba dobrze zareklamować, by znalazł odpowiedniego kupca.

Sprzedając nieruchomość musisz ją odpowiednio sprecyzować i zaplanować, w szczególności pod kątem:

  • klienta docelowego tzw. persony. Nie każde mieszkanie będzie dobre dla czteroosobowej rodziny, pod innym kątem mieszkanie wybiera student, singiel, a też pod innym osoby starsze i dojrzałe. Dlatego musisz trafnie określić dla jakiej grupy docelowej, sprzedawane mieszkanie/dom będzie najlepsze i pod te osoby przygotować strategię.
  • wytypowania walorów nieruchomości, czyli analizę dobry stron/ cech nieruchomości i ich podkreślanie w trakcie całego procesu sprzedaży. Takie wartości przykują uwagę kupujących, za to odwrócą uwagę od wad.
  • określenia strategii reklamy – gdzie, jak i za ile. Musisz jasno sprecyzować budżet, jaki możesz poświęcić na reklamę oferty nieruchomości, np. duże, bardzo znane serwisy mogą wiązać się z uiszczeniem wysokich opłat, możesz mieć na nich dużą konkrecję, co wiąże się z promowaniem ogłoszenia, a to z kolei z dodatkowymi kosztami, ale promocja w takich ogłoszeniach może za to zagwarantować Ci większe dotarcie d odpowiedniego Klienta.Często jest też tak, że to gdzie się zareklamujemy, ma wpływ na to jaki rodzaj klienta będzie zainteresowany naszą ofertą. Może być to np. klient kredytowy, gotówkowy, ale także ten, który szuka tylko dobrej okazji – niejako „żerując” na sprzedawcy.
  • finalizacji, czyli odpowiednich terminów lub np. zabezpieczenia się w sytuacji kredytowania zakupu nieruchomości.

Błąd III: Kiepski pośrednik nieruchomości

Tak, czasami to pośrednik nieruchomości jest winien temu, że Twoja nieruchomość nie sprzedaje/sprzedała się tak jakbyś tego oczekiwał.
Przy wyborze agenta nieruchomości, koniecznie zwróć uwagę na:

  • pośrednika, czyli jego prezentację, wizerunek, sposób wypowiadania się, kulturę osobistą, na to jak podchodzi do szukania rozwiązań/strategii – czy ma propozycje, czy z góry widzi to w czarnych barwach, czy wg Ciebie budzi zaufanie.Oczywiście nie ocenia się kogoś pod kątem chwili, jednak możemy wysunąć jakieś wnioski, w końcu potencjalni kupcy będą mięli z nim również chwilowy kontakt.
    Zwróć uwagę także na jego zaangażowanie, jeżeli nie widzisz u niego zapału do pracy, albo chęci podjęcia się kolejnego wyzwania, lepiej zrezygnuj z niego.
  • doświadczenie zawodowe. Co prawda wprowadzono deregulacje do zawodu pośrednika i tak naprawdę nie trzeba mieć obecnie żadnych kwalifikacji, by nim zostać, więc tym bardziej warto zwrócić uwagę na to, jakim doświadczeniem dysponuje nasz pośrednik. Warto również poczytać o nim opinie oraz poprosić o możliwość wglądu w jego portfolio.
  • sprawdź obecne oferty nieruchomości, którymi się zajmuje. Będziesz miał obraz tego, jak będzie zajmował się również Twoją ofertą.

Błąd IV: Sprzedający

Powodem, który odpowiada za przedłużającą się w nieskończoność sprzedaż, możesz być ty sam! Niestety nie zawsze dobrym pomysłem jest samodzielne sprzedawanie mieszkania lub domu, z którym wiążą się przeżycia, emocje oraz inne osobiste kwestie. Czasami także nie warto mieszać się do sprzedaży, gdy wynajmujesz agenta nieruchomości.

Nie każdy, a raczej mało kto potrafi odciąć emocje, a w tej kwestii wystarczy tylko jedno złe/nieodpowiednie słowo, wyraz twarzy lub zachwianie w głosie, by nie uszło to bez zwrócenia uwagi kupującego i zniechęcenie go do nabycia nieruchomości.

Ponadto, nie każdemu jest przypisana rola dobrego sprzedawcy. Nieruchomości to ciężka branża i aby robić to dobrze, trzeba posiadać oprócz samej pasji i chęci wyzwania także zawodowe umiejętności, kompetencje komunikacyjne oraz negocjacyjne. Trzeba mieć to coś, co podświadomie zadziała na klienta.

Wystarczy, że źle spojrzysz na Klienta, powiesz coś nie do końca właściwego, nie masz umiejętności budowania relacji przy pierwszych spotkaniach, a to wystarczy, by transakcja nieprzebiegła pomyślnie.
Więc jeżeli nawet korzystasz z usług agencji, na na czas prezentacji nieruchomości lepiej będzie, gdy opuścisz mieszkanie.

0 0 votes
Article Rating
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Domex - www.domexnieruchomosci.pl

Do tego dopisałbym 5 podpunkt – Złe podejście do klienta. Trzeba zawsze miło i serdecznie podchodzić do klientów. Niezaleznie od tego, jacy dobrze lub źli będą 😉

Ringer - www.ringer.pl

Jeśli klient ma ogromny popyt na zakup, to i tak dojdzie do jego finalizacji, niezależnie od naszego podejścia.